\
Transferpunt
Om de uitstroom te bevorderen zorgt het Transferpunt voor overzicht van de instroom en herkomst van mensen en de toeleiding naar een eigen (t)huis. Het Transferpunt doet dit voor zowel mensen die dakloos zijn als mensen die nu verblijven in Beschermd wonen (WMO).
Het Transferpunt is bereikbaar via:
E-mail: transferpunt@sdfryslan.nl
Zorgaanbieders die in Friesland Maatschappelijke opvang bieden of gecontracteerd zijn voor Beschermd wonen (WMO) kunnen een verzoek tot bemiddeling indienen bij het Transferpunt. Mits zij zijn opgenomen in het Convenant ‘Weer Thuis’. Lees het Convenant Weer Thuis hier.
In het Convenant is opgenomen dat er ieder jaar een evaluatie wordt uitgevoerd over de samenwerking en het Convenant. Over 2022 is deze evaluatie afgerond. Lees hier de managementsamenvatting van de evaluatie 2022 van het Convenant ‘Weer Thuis’.
Voor gemeenten is er een handreiking. In deze handreiking voor wijk- en gebiedsteams wordt beschreven wat er nodig is om goed samen te werken rondom (dreigende) dakloosheid van Friese inwoners. U leest hem hier.
Het Transferpunt verzorgt de aanvraag voor bemiddeling bij één van de Friese woningcorporaties. Het Transferpunt beschikt over een doorbraakbudget om snel benodigde oplossingen te betalen ter overbrugging van de periode dat er nog geen regulier gefinancierde zorg of ondersteuning kan worden ingezet.
Bovendien kan het Transferpunt overleg organiseren met betrokken partijen waarin de zorg- en ondersteuningsbehoefte besproken wordt voor mensen die niet zelfstandig kunnen wonen. Weten hoe bemiddeling in z’n werk gaat?
- Bekijk hier de flyer bemiddeling NL.
- Bekijk hier de flyer bemiddeling Engels
- Bekijk hier de flyer bemiddeling Arabisch
Lees de cijfers over het jaar 2023 in de jaarrapportage Transferpunt Lees de cijfers over het jaar 2022 in de jaarrapportage Transferpunt.
Uitgeschreven tekst van deze video
Voice-over stem
Op 28 januari 2022 is het convenant Weer Thuis ondertekend door Friese gemeenten, zorgaanbieders en woningcorporaties. Het Transferpunt is daarna opgericht om de instroom van mensen in de Maatschappelijke opvang en Beschermd wonen te registreren. De herkomst van mensen en oorzaken van dakloosheid worden op deze manier helder in kaart gebracht met als doel mensen wanneer zij daaraan toe zijn, toe te leiden naar een eigen thuis. In deze video volgen we Orlanda. Toen zij dakloos raakte kwam ze met haar kinderen te wonen bij LIMOR. Via WoonFriesland kreeg zij weer een eigen thuis.
Jort de Haan
Hier in onze Maatschappelijke opvang vangen wij mensen op die om wat voor reden dan ook dakloos zijn geraakt. Nu met het Transferpunt kunnen wij eigenlijk alle mensen die bij ons binnenkomen en die niet op eigen kracht door kunnen stromen die kunnen wij aanmelden en die kunnen dan bemiddeld worden.
André Koopman
Zodra er een bemiddeling binnenkomt, dan beoordeel ik die en nodig ik de kandidaat uit voor een kennismakingsgesprek. Tijdens het kennismakingsgesprek probeer ik de kandidaat een beetje te leren kennen, een beetje inzicht te krijgen in de persoon en ook in de wijk of regio waar deze persoon het beste tot zijn recht kan komen. Vanuit WoonFriesland kijken we ook naar de draagkracht van bepaalde wijken en of de wijken geschikt zijn voor de kandidaat om zich daar te vestigen. Dit proces is nodig om mensen goed te laten landen in de wijk en dat ze daar ook nog de nazorg krijgen die ze nodig hebben.
Orlanda Binda
Ik kijk nu verder naar de toekomst dan voorheen. Je bent zelfstandiger dus je wilt natuurlijk alles uit jezelf halen om het te laten lukken, om de woning natuurlijk te behouden. Ik wil echt hier blijven, dus de woning heeft me eigenlijk veranderd.
Jort de Haan
Door goed samen te werken zorgen wij ervoor dat die mensen weer een thuis krijgen, dat die een dak boven hun hoofd hebben, dat ze weer een nieuwe start krijgen in hun leven.
Voice-over stem
De in Friesland bij het convenant Weer Thuis aangesloten zorgaanbieders Maatschappelijke opvang en Beschermd wonen, kunnen een bemiddelingsverzoek indienen bij het Transferpunt.